Örkkon Logo Örkkon Logo Text

Rollspel

ÖRKKON25 - Rollspelskonventet

4 oktober 2025 i Örebro

Örkkon är vårt stora årliga rollspelskonvent som äger rum den 4 oktober 2025. En dag fylld med rollspel, brädspel, figurspel och mycket mer.

Rollspel på konventet

Vi kommer att erbjuda ett brett utbud av rollspel under ÖRKKON25. Anmälan till specifika spel öppnar i juni 2025. Här är några av de planerade spelen:

Den slumrande modern

Den slumrande modern

System: Bortom 2.0

Spelledare: Jonas Carlsson

Spelare: 3-5

Speltid: 3 timmar

Tid: 19:00

Ålder: 13-99 år

Varningar: Skräck

Under december 1985 stal Striga, en internationellt efterlyst tjuv, ett medicinskt experiment från läkemedelsföretaget Alpha et Omega Industries forskningslokaler. Två Ögon, titeln på företagets utbildade specialister, skickades för att återbörda det som stulits. De spårade tjuven och tog upp jakten, vilket ledde till de snötäcka transsylvanska bergen. Sista tillfället som de rapporterade in var då de funnit en gammal herrgård, Vila Lacrimi, dit tjuven Striga verkade ha tagit sig. Därefter blev det total radiotystnad.

Över 24 timmar har gått och nu skickar Alpha et Omega Industries en grupp till för att ta reda på vad som hände med deras operativa specialister samt att få tillbaka stöldgodset. Karaktärerna tillhör gruppen som nu tvingas att göra sitt bästa för att balansera uppdraget mot den mörka hemlighet som ruvar i Vila Lacrimi.

Flykten genom bergspasset

Flykten genom bergspasset

System: Drakar & Demoner

Spelledare: Mikael Eckard

Spelare: Maximalt 5

Speltid: 3 timmar

Tid: 12:00

Ålder: 13-17 år. Vi riktar oss främst till ungdomar som vill testa rollspel

Varningar: En del våld och spännande handling förekommer i äventyret.

Era farhågor bekräftas då ni hör ett massivt dovt trummande eka genom bergspasset. Kort därefter hörs ett ylande som får era nackhår att resa sig. Ni tittar återigen ut ur luckorna på droskan och där en bit bakom er något som närmar sig snabbt. Ni kan nu urskilja fem väldiga vargliknande bestar var och en med en ryttare ifrån Nattfolket ovanpå sig. Förföljarna närmar sig i rasande fart och nu blandas dem hemska ylandena med skräniga, skrikande röster som verkar mana på sina riddjur…

Flykten genom bergspasset är en fartfylld introduktion för ungdomar som vill testa rollspel. Tillsammans med medlemmar ur ungdomsgruppen får du testa hur det är att vara äventyrare i Drakar och Demoners spelvärld.

Greppa svärdet, sikta med pilbågen eller förbered en besvärjelse. Här gäller det att hjälpa äventyrargruppen att klara sig helskinnade genom bergspasset!

Fina (!) priser kommer att lottas ut bland deltagarna i gruppen…

Övrigt: Inga förberedelser eller förkunskaper krävs. Vi kommer att använda färdiga karaktärer.

Välkomna!

Full rulle till Gällivare!

Full rulle till Gällivare!

System: Troubleshooters

Spelledare: Rasmus H

Spelare: Maximalt 5

Speltid: 3-4 timmar

Tid: 12:00

Ålder: -

Full rulle till Gällivare är en roadmovie genom Sverige i ett fiktivt 60-tal, det blir raggare, människor i kollektiv, utländska agenter, husvagnsentusiaster och några till. Nästan alla talar svenska.

Detta är en parodi på en action komedi och roadmovie. Antagligen inte ett dugg historiskt korrekt, fullsmockat med referenser.

Du behöver inte veta något om spelet innan - Alla regler lärs ut på plats. Färdiga karaktärer finns. 1T100 och T6or används (Basic Roleplay system med procent tärning).

Quickplay Rules

Karaktärerna

Trailer för spelet

Demo av spelet (Inga spoilers)

Troubleshooters RPG är ett rollspel i andan av Belgiska och Franska serier som Tintin, Spirou, Yoko Tsuno, Blake and Mortimer med flera. Om du gillar dessa serier, eller bara klassiska äventyr i allmänhet är detta äventyret för dig.

Grab your dice, we’re going spacing!

Grab your dice, we’re going spacing!

System: Lasers & Feelings

Spelledare: Alicia Lindberg

Spelare: Maximalt 6

Speltid: 3-4 timmar

Tid: 12:00

Ålder: -

The galaxy is full of untold dangers and interesting people to meet, lucky for you you’ve already met some, your crewmates! You are a part of the crew of the raptor, an interstellar scout ship, that together are hoping to prove yourselves to the consortium. So far everything has been going well, you’ve even managed to pick up some space crates from some unlucky souls. Unfortunately after opening one of the crates the captain became indisposed, overcome by the psychic entity known as ‘something else’. So now you are the only ones that can save the galaxy! From what - you might ask, something surely. In a galaxy this big there’s always a catastrophe to prevent. The opportunities are infinite!

So get ready to stretch your improvisation muscles with this rules-light, D6-based ttrpg set in space! No preparation or previous game knowledge is needed, only a laserpistol (which will be provided by the consortium) and a pocket full of dreams (not included). This adventure will be a tale of epic space adventures but also occasionally humorous and sometimes downright silly.

Grevinnans Gissel

Grevinnans Gissel

System: Drakar och Demoner

Spelledare: Per Aneskans

Spelare: Maximalt 5

Speltid: 4 timmar

Tid: 12:00

Ålder: Ej lämplig för våra yngsta spelare

Ni befinner er i en orolig tid. Kriget mellan grevskapen Västermyr och Uvholm är i full gång. Egentligen har ni bara tänkt passera området men ni blir indragna i konflikten vare sig ni vill eller inte. Störst av allt är kärleken.

Välkommen till Drakar och Demoner. Ett svenskt fantasyspel där fantasin sätter gränserna. Ni är en grupp äventyrare som just nu är på jakt efter äventyr.

Honey, I shrunk the party!

Honey, I shrunk the party!

System: Drakar och Demoner

Spelledare: Kaspar Wing

Spelare: Maximalt 5

Speltid: 3-4 timmar

Tid: 19:00

Ålder: -

Du och dina vänner vaknar vaknar upp i ett stort mörkt rum. Ni omges av en rundad glasvägg som får ljuset att skifta. Då inser ni… ni är instängda i en burk!

Du och din grupp med äventyrare var ute på ett exceptionellt spännande äventyr när ni plötsligt stötte på den fruktade häxan Mama-Yaga! Ni blev tillfångatagna, krympta av hennes trollbrygd och stoppade i en burk i hennes byrålåda.

Utforska häxans håla, lös kluriga pussel och blanda förstoringsbrygden för att fly. Men se upp! Häxan är borta, men när tiden är slut kommer hon tillbaka igen! En kamp mot klockan i häxans kafkaeska värld.

Övrigt: Inga förberedelser behövs, ta bara med ett glatt humör!

Indre Fængsel

Indre Fængsel

System: Mörk Borg

Spelledare: Keijo

Spelare: 3-5

Speltid: 3-4 timmar

Tid: 12:00

Ålder: 12+

Varningar: Viss body horror och våld

Nybörjarvänligt äventyr för den som är nyfiken på att testa Mörk Borg

Vi spelar äventyret Trapped Within av Philip Jensen, gör karaktärer tillsammans och försöker överleva det brutala spelsystemet

Kung Fathmu IX sjunker ytterligare in i ett deliriskt vansinne och hemsöks av hånfulla syner: råa män som förringar honom, trollkarlar som leker med hans sinne och kättare som konspirerar med mäktiga demoner för att ta över hans tron. I ett försök att återfå en känsla av kontroll fängslar Fathmu alla som verkar vara ett hot i sitt underjordiska fängelse. Skräckslagna förrädare, blivande nekromanter, mäktiga demagoger och till och med avskum som du.

Inga förkunskaper eller material krävs, rekommenderas från 12 år

Janssons Rättelse

Janssons Rättelse

System: Mutant: Undergångens Arvtagare

Spelledare: Martin Stackelberg

Spelare: 3-5

Speltid: 4 timmar

Tid: 19:00

Ålder: från 12 år

Varningar: Spelardriven deckare, det blir de lösningar ni väljer. Risk för våld och dåliga beslut.

Ett snokjobb kring Egendomsämbetets smuts

Hjuletid år 99 pt och snön faller tungt över gatorna i Hindenburg. Medan ungar till båd knegare och aristokrat leker med sina nya hjulegåvor och deras föräldrar sover tokjosruset av sig, har er kamrat, kunskaparen Gabri Jansson, fått sin Hjulefrid förstörd.

Ett rutinjobb på Egendomsämbetet har gått snett. Ett dokument har bara… försvunnit. Papper som visar vem som äger vad i zonen. Det luktar mök lång väg. Har någon fornteknologi som kan få papper att försvinna ur förseglade kuvert? Eller är det annat falskspel?

Som tur var har Gabri vänner som kan navigera både Ö-stadens glittrande societet och Hundängens ruffiga tegelhus. Som kan stoppa en bedragare innan Gabri förlorar sitt kneg, sitt rykte och sin tro på rättvisan. Snokare som med mannamod kan hantera ett och annan råskinn och som inte räds sanningen. Eller som i alla fall försöker.

Följ spåren från pansarkryssare och låsta kassaskåp, till hänsynslösa svanar, gotländska koder och en hundmutant som bär på en hemlighet.

Förkunskaper: Nya spelare är välkomna till Hindenburg, Pyrisamfundets juvel och många knegares misär.

Mutant Undergångens Arvtagare är en modern klassiker bland svenska rollspel - ffa känd för sin välbeskrivna värld om ett samhälle som återuppstått efter katastrofen och med en lång välskiven episk kampanj som följer Pyrisamfundets öde. Janssons Rättelse är en deckarhistoria i Hindenburg, skriven för att introducera staden bortom de officiella scenariot “Vid regnbågens slut” som inte utspelar sig i så mycket i själva staden. Boken “Hindenburg, min älskade” beskriver en fantastisk miljö till Mutant UA men för få scenarion - förutom den episka kampanjen - använder den som fond för sin handling.

Ur askan stiga

Ur askan stiga

System: Nordiska väsen

Spelledare: Rasmus Hammarlund

Spelare: 4

Speltid: 3-4 timmar

Tid: 19:00

Ålder: från 15 år

Inspirerat av verkliga händelser.

Örebro, 1856, delar av innerstaden ligger i ruiner efter en brand som härjade i stadens centrala delar. En stor del av stadens befolkning är hemlösa. Hem och framtidsutsikter tagna av eldens lågor. Var det, som det sägs, bara en olycka? Eller är det någon eller någon annan som orsakat branden?

Det är upp till dig och dina vänner i sällskapet att ta reda på när ni blir kallade till Örebro, våren 1856.

Olof Lindgren, stadens skolmästare, är den som i hemlighet bjudit in er. Något inte alla kommer att uppskatta.

Ni är utredare och Torsdagsbarn, människor som har förmågan att kunna se Väsen. Ni tillhör Sällskapet, en hemlig organisation som forskar om och om det behövs fördriver Väsen. Men helst med fredliga metoder.

Rosor röda till Snövit

Rosor röda till Snövit

System: Dungeons & Dragons 5e

Spelledare: Alva Burbeck

Spelare: Maximalt 5

Speltid: 4 timmar

Tid: 12:00

Ålder: -

Varningar: Strid (milt våld), odöda och monster

För många år sedan plågades detta land av en ond häxdrottning. Hon hade gömt undan delar av sin själ och kunde som så inte dö. För att besegra henne fångades hon istället i en magisk sömn, en förtrollning som måste bevaras så att hon aldrig igen kan återfå sin fulla makt.

Ni är ynglingar i den lilla byn Rosenfrid och ättlingar till de hjältar som för så länge sedan fångade häxan.

Varje år skickas en grupp modiga representanter för att lämna en magisk gåva på altaret vid häxans (förhoppningsvis) sista viloplats. En gåva som ska se till att trollformeln håller ett år till. Det är en tradition som firas med stort kalas och ses som en chans för byns unga att bevisa sig.

Nu är det eran tur!

Ålder: kan anpassas för de flesta, unga, nybörjare eller erfarna spelare som vill ha ett okomplicerat klassiskt äventyr. Bra att förstå grundläggande engelska.

Still Waters

Still Waters

System: Call of Cthulhu 6th/7th edition

Spelledare: Erik Brickman

Spelare: 3-5

Speltid: 3-4 timmar

Tid: 19:00

Ålder: 18+

Varningar: Body Horror, Cosmic Horror

Det ska bli skönt med en resa på uppdrag för Miskatonic University, ett enkelt uppdrag att hämta och lämna saker - i Louisiana - no less! Nåt att se fram mot. Eller?

Tidigare konvent

Örkkon 2024 - Vårt första konvent

Örebro Rollspelsklubbs första konvent som ägde rum under 2024. Ett lyckat arrangemang med rollspel, brädspel och gemenskap.